
Από την 1η Μαΐου 2025, τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια θα αυξηθούν κατά 10%-12%, καθώς η Μεσόγειος εντάσσεται στις Περιοχές Ελέγχου Εκπομπών Θείου (SECA). Αυτό σημαίνει ότι τα πλοία θα πρέπει να χρησιμοποιούν καύσιμο με εξαιρετικά χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο (0,001%), το οποίο είναι σημαντικά ακριβότερο από το σημερινό.
Η αύξηση αυτή συνδέεται επίσης με την εφαρμογή του ευρωπαϊκού προγράμματος «Fit for 55», που περιλαμβάνει αυστηρότερους κανονισμούς για τη ναυτιλία. Οι αλλαγές περιλαμβάνουν την επέκταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU-ETS) στη ναυτιλία μέχρι το 2026, καθώς και την απαίτηση συμμόρφωσης με τη νομοθεσία για καθαρά καύσιμα (FuelEU Maritime Initiative). Αυτοί οι κανονισμοί αυξάνουν το λειτουργικό κόστος των πλοίων, με το νέο καύσιμο να είναι ακριβότερο από το συμβατικό.
Επιπλέον, περίπου 2% της αύξησης των εισιτηρίων οφείλεται στην υπογραφή νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΣΣΕ), που προβλέπει αύξηση 5% στους μισθούς των ναυτικών.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Διονύση Θεοδωράτο, το κόστος των καυσίμων αποτελεί το 47% των συνολικών εξόδων λειτουργίας των πλοίων. Επιπλέον, το μισθολογικό κόστος, οι επισκευές και τα ανταλλακτικά συμβάλλουν στο υψηλό λειτουργικό κόστος. Η νέα ρήτρα καυσίμου, που εγκρίθηκε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, συνδέει τις τιμές των εισιτηρίων με τις διακυμάνσεις των τιμών των καυσίμων.
Ο κ. Θεοδωράτος επεσήμανε ότι «η αύξηση στις τιμές των καυσίμων είναι υπεύθυνη για το 10%-12% της συνολικής αύξησης στα εισιτήρια από την 1η Μαΐου 2025», επιβεβαιώνοντας ότι οι αλλαγές αυτές είναι αναπόφευκτες για τη συμμόρφωση της ναυτιλίας με τους νέους κανονισμούς.
newsroom:aegeanlive.gr